Over

westeinde studio over.jpgOver mjgnijhoff (Mathijs)

Het begon allemaal met een simpele bandrecorder. Zo’n tien jaar oud moet ik geweest zijn. Op zolder deed ik een vondst. Een bandrecorder met grote banden met muziek van The Rolling Stones en Jimi Hendrix. Vooral Jimi Hendrix was een spectaculaire ervaring.

Pas jaren erna pakte ik de gitaar op en nam lessen, deed mee aan workshops/jamsessies en vormde een bandje. Al snel raakte ik ook geïnteresseerd in muziektechnologie. Als gitarist wilde ik meer weten over effect-pedaaltjes en begon met het opnemen van het bandje. En na enige jamsessies/optredens wilde ik meer weten over live-geluid, mixen en monitoren. Dus volgde ik een cursus live-geluid.

Door het lezen van (Engelse) audiovakbladen, kwam ik er achter dat er muzikanten waren die een Atari computer gebruikten in de studio. En toevallig hadden wij thuis een Atari computer, die helemaal niet meer gebruikt werd. Na het afstoffen en aansluiten van de Atari op een digitale piano was ik verkocht.

Met deze simpele opzet kon ik piano-noten opnemen op de computer. Daarna de noten verbeteren of zelfs inprogrammeren en weer afspelen. Al snel kwam er een apparaat (multitrack cassette-recorder) bij, op de Atari kan je namelijk geen geluid opnemen alleen maar noten. Ook hierna volgde een tweejarige studio-cursus.

Hierna volgde ik een vierjarige HBO-opleiding aan de Hoge school voor de Kunsten Utrecht met als specialisatie Sound Design. In 2005 heb ik deze opleiding afgerond. Inmiddels heb ik al meer dan tien jaar ervaring in het lesgeven (bij verschillende muziekscholen) en het begeleiden van beginnende tot professionele muzikanten.

Kort geleden heb ik besloten deze studio-lessen ook thuis te gaan geven. Ik heb hiervoor een speciale studio-ruimte ingericht. Deze ruimte is zo ingericht dat je zowel met je eigen computer als met mijn apparatuur kunt werken. Ik werk met dubbele computerschermen. Op mijn scherm doe ik iets voor en op jouw scherm kun je het nadoen. Hierbij mag je (nee, moet je) spieken!

Modular blocks

Top